Chceme pěší zónu Na Poříčí, žádají místní podnikatelé

19. 6. 2017 | Mladá fronta DNES

V klidnou promenádu se zelení a množstvím předzahrádek restaurací se má změnit dnes frekventovaná a ošklivá ulice Na Poříčí.

Významná třída spojující náměstí Republiky a Florenc v samotném centru Prahy je v současnosti neupravená, s úzkými chodníky a řada aut si tudy zkracuje složitou cestu skrz město.

Loni došla trpělivost nejen místním podnikatelům, ale i majitelům domů a v rámci iniciativy GoFlorenc začali ve spolupráci s Hospodářskou komorou Prahy 1 usilovat o zásadní úpravy. Podle nich má vzniknout příjemné prostředí, které přiláká nové zákazníky a dále zhodnotí nemovitosti. Důležitost celé lokality se pak ještě podstatně zvýší, pokud na nedalekém Těšnově bude v budoucnu skutečně umístěna Muchova Slovanská epopej, jak nedávno rozhodl magistrát.

Nespornou výhodou je, že už existuje architektonická studie, která detailně navrhuje budoucí podobu. V letech 2008 a 2014 ji ve dvou etapách na zadání radnice Prahy 1 vypracoval Marek Tichý z ateliéru TaK Architects. „Hlavní myšlenka návrhu je především vytvoření jasné osnovy, částečné odklonění dopravy, vytvoření většího podílu ploch pro pěší, jejich úprava ve smyslu bezpečnosti a pobytového komfortu nebo zdůraznění pěších vazeb pasážemi směrem k Masarykovu nádraží a do Starého Města. Dále pak doplnění zeleně v souvislých liniích, mobiliáře a samozřejmě kompletně nové řešení všech povrchů,“ shrnuje architekt.

Nová diskuse

Jenže i kvůli neshodám ohledně výsledné podoby a řešení dopravy k proměně dosud nedošlo a přípravy se v minulosti zastavily. Iniciativa chce nyní na základě už hotového návrhu spustit novou diskusi o budoucí podobě ulice. Nejprve ale na webu spustila anketu, ve které získává poznatky, které po vyhodnocení ještě doplní do studie.

Rozhodující ovšem bude, zda všechny zúčastněné strany najdou společnou řeč v otázce řešení dopravy. Liší se totiž názory v tom, kolik prostoru mají nově dostat chodci. „Uvítali bychom částečné rozšíření pro pěší při zachování tramvajové dopravy. Věříme, že je to krok pro zlepšení prostředí pro naše občany i pro podnikání v této oblasti,“ popisuje postoj Prahy 1 její starosta Oldřich Lomecký (TOP 09). Ve věci řešení budoucí dopravy se nyní angažuje společně s místní radnicí Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR). „Prověřujeme na dopravních modelech několik variant změny organizace dopravy, které by celkově zklidnily dopravu v celé Petrské čtvrti. Minulý týden jsme městské části Praha 1 představili výsledky dopravních analýz, nyní čekáme na rozhodnuti radnice, zda navrhované změny v organizaci dopravy akceptuje a nechá je zapracovat do studie,“ říká bez dalších podrobností mluvčí IPR Marek Vácha. Až budouvšechny aspekty studie vyřešeny, bude moci pražský magistrát jako investor začít shánět všechna potřebná povolení a pak spustí i samotnou stavbu. Kdy se tak stane, ale nechce hlavní město zatím slibovat. „Ve výhledu to určitě máme, ale nemohu garantovat, že to bude v nejbližší době,“ krotí přílišný optimismus náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Praha dlouhodobě připravuje přestavbu i dalších významných tepen v širším centru Prahy. V plánu je například celková oprava Vinohradské, Opletalovy nebo nedaleké Revoluční ulice.

ZDROJ: MF DNES